W obecnych czasach ludzi cierpiących na astenię jest coraz więcej. Nie bierze się to znikąd i należy szukać powodów tego problemu, gdyż zmęczenie może oznaczać wiele różnych chorób. Oczywiście nie mówię tutaj o zwykłym zmęczeniu fizjologicznym, towarzyszącym nam np. po pracy czy po wysiłku fizycznym, lecz o zmęczeniu patologicznym, które pojawia się gwałtownie i jest przewlekłe. Powodem mogą być czynniki fizyczne, czyli np. inna choroba, lub czynniki psychiczne, które występują w ok. 80 % przypadkach.

Przyczyny zmęczenia mogą być organiczne lub czynnościowe tzn. psychiatryczne, do których głównie zalicza się depresja, przewlekły stres i schorzenia neurotyczne. Natomiast przyczyn organicznych jest dużo więcej, należą do nich:

• choroby nowotworowe: leczenie, bezsilność czy złe samopoczucie związane ze stosowaniem chemioterapii
  • zaburzenia hormonalne: niedoczynność przytarczyc, choroba Addisona
  • choroby wątroby np. przewlekłe ciężkie zapalenie, choroba Wilsona
  • anemia
  • okres rekonwalescencji po chorobie zakaźnej np. gruźlicy, HIV
  • choroby układu nerwowego np. choroba Parkinsona, stwardnienie rozsiane, zatrucie lekami nasennymi, histeria
  • dodatkowo: nadczynność tarczycy, przewlekła niewydolność nerek, cukrzyca, sarkoidoza, toczeń, choroby sercowo-naczyniowe, niektorw chorzenia układu pokarmowego czy leki.

W celu poprawy stanu zdrowia konieczne jest zastosowanie specjalistycznego leczenia w większości przypadkach.  Podczas astenii zazwyczaj chorzy nie mają apetytu, dlatego też należy szczególnie zadbać o odżywianie, aby nie doszło do niedoborów witamin i minerałów, co dodatkowo może pogłębić zmęczenie. Idealne będzie zastosowanie zrównoważonej diety, ale należy pamiętać, że każdy organizm jest inny, więc jadłospis również musi zostać dobrany indywidualnie do potrzeb.

Mikroelementy, na które należy zwrócić szczególną uwagę w astenii to:

– magnez: warzywa strączkowe, produkty zbożowe, suszone owoce

– żelazo: ryby, mięso

– witamina C: nać pietruszki, cytrusy, maliny, truskawki i inne czerwone owoce

– witamina B9: sery pleśniowe, drożdze, warzywa liściaste, zielone np. sałata, cykoria.

W okresie choroby należy:

– unikać produktów z kofeiną: kawy, herbaty, coli. Obniżają one skuteczność wchłaniania żelaza z pożywienia, co doprowadzi do wycieńczenia organizmu, niedokrwistości i nasilenia zmęczenia

– unikać cukru w postaci produktów przemysłowych, tj. słodyczy. Zamiast tego lepiej spożyć owoc lub miód, co dodatkowo wzmocni organizm. Warto zjadać codziennie rano 2 płaskie łyżeczki miodu

– unikać alkoholu

– regularnie uprawiać sport, co paradoksalnie zmniejsza zmęczenie i poprawia samopoczucie.

Należy pamiętać, aby koniecznie znaleźć powód swojego stanu i zasięgnąć porady specjalisty w tym zakresie.