Zdecydowałam się dziś opisać 2 dosyć popularne diety, które w dalszym ciągu są hitem w niektórych krajach. Postaram się krótko scharakteryzować każdą z nich i przedstawić skutki stosowania zasad, na których są oparte. Nadmienię, iż wspomniane przeze mnie diety nie są dobrym rozwiązaniem dla nikogo, nie tylko dlatego, że prowadzą do znaczącego efektu jojo, tak jak większość tzw. „diet cud”, ale również dlatego, że ich stosowanie może być poważne w skutkach i mocno nadwyrężyć nasze zdrowie.

DIETA SOUTH BEACH

Składa się z 3 faz.

Faza I – jemy wyłącznie warzywa i chude mięso, nie tykamy natomiast nabiału, ziemniaków, chleba, kawy i herbaty. Trwa 14 dni.

Faza II – włączamy do posiłków produkty o wyższej zawartości cukrów np. płatki, ciemne pieczywo, określone owoce, czekoladę gorzką. Trwa do momentu osiągnięcia upragnionej masy ciała.

Faza III – spożywamy większość produktów o niskim indeksie glikemicznym – poniżej 60, kontrolujemy ilość zjadanego pożywienia. Trwa tyle ile chcemy, a tak naprawdę faza ta nazywana jest „na całe życie”.

Możliwe skutki:

– spustoszenie w organiźmie, osłabienie, zmęczenie – możemy odczuwać już w I fazie diety, ponieważ rezygnacja z nabiału powoduje niedobory wapnia.

– miażdzyca, udar mózgu – krew zmienia swój odczyn na kwasowy. Należy koniecznie uzupełniać niedobory witamin, potasu, żelaza ważnego w tworzeniu czerwonych krwinek. Picie 2 litrów wody dziennie jest obowiązkowe.

– schorzenia serca i zakrzepica, choroby nerek – trwanie w III fazie diety dłużej niż rok. Moczopędność diety poprzez niedobory potasu zmienia funkcjonowanie nerek.

DIETA KAPUŚCIANA

Trwa tydzień, można stracić ok. 8 kg. Oparta jest głównie na kapuście i na niewielkich ilościach innych warzyw. Głównym codziennym posiłkiem jest „zupa kapuściana spalająca tłuszcze”. Dieta jest trudna do wytrzymania, ponieważ powoduje wzdęcia i jest nudna, natomiast nie jest właściwie zbilansowana pod względem podstawowych składników odżywczych. W pierwszych dniach odchudzania tracimy na wadze, ale tylko z uwagi na dużą utratę wody w organiźmie.

Możliwe skutki:

– kłopoty z przewodem pokarmowym, nadkwasota żołądka, osłabienie – brak mięsa w diecie powoduje anemię, a ograniczenie warzyw i owoców niedobór witamin.

– efekt jojo w ciągu kolejnych 7 dni po zakończeniu diety – powrót do żywienia sprzed ochudzania zniweczy efekty i spowoduje dwukrotne przytycie.

W związku z powyższym sami możemy wyciągnąć wnioski skłaniające nas jednak do odchudzania „z głową”, takiego które nie pogorszy naszego zdrowia, a wręcz przeciwnie, sprawi że nasze samopoczucie ulegnie poprawie, a nadmierne kilogramy odczepią się od nas raz na zawsze, bez efektu jojo. Jedynym sposobem jest zmiana naszych nawyków żywieniowych, co nie oznacza wcale niesmacznych posiłków składajacych się z samych warzyw, ani tego, że już nigdy nie będziemy mogli skusić się na kawałek ciasta.