Dynia jest niesamowicie odżywcza, a do tego niebiańska w smaku. Na naszych stołach pojawia się z końcem września, a w internecie można znaleźć z jej udziałem coraz smaczniejsze przepisy. Na szczęście do Polski wkraczają nowe odmiany, którymi możemy cieszyć nasze podniebienia. Do najpopularniejszych gatunków należą jednak: dynia zwyczajna, olbrzymia i piżmowa. 

Dynia – warzywo czy owoc?

W tej kwestii istnieją pewne spory, aczkolwiek według systematyki dynia (Cucurbita pepo) tak samo, jak ogórek czy melon zaliczana jest do warzyw z rodziny dyniowatych.

Wartości odżywcze dyni

Po pierwsze warzywo to jest niskokaloryczne, a więc możemy je jeść w dużych ilościach bez wyrzutów sumienia. W 100 gramach dyni mamy tylko 30 kcal.

Po drugie jest kopalnią cennych składników odżywczych, zawiera potas, wapń, żelazo, magnez, fosfor, a nadto śladowe ilości manganu, selenu, cynku i miedzi. Dynia charakteryzuje się dużą zawartością karotenów, witaminy B1 i B2, im intensywniejszy pomarańczowy kolor tym jest ich więcej. Jest także lekkostrawna i pełna błonnika wspomagającego trawienie, dlatego zalecana jest osobom, które chcą schudnąć i mają problemy trawienne, polecana jest w leczeniu zaparć. Dodatkowo jest ona zupełnie pozbawiona sodu oraz skutecznie obniża poziom cholesterolu we krwi, dlatego warzywo to powinny jeść osoby cierpiące na nadciśnienie, cierpiące na nieżyty przewodu pokarmowego i pragnące wzmocnić układ odpornościowy. Nadto warzywo to ma działanie przeciwzapalne i podnosi odporność organizmu. Zaleca się jej podawanie przy trudnościach w oddawaniu moczu, problemach z pęcherzem moczowym i nerkami, gdyż działa moczopędnie. 

A co z pestkami?

Pestki dyni pełnią rolę afrodyzjaku, są bogate w wiele cennych witamin. Zawierają  pełnowartościowe kwasy tłuszczowe nienasycone, które są niezbędną składową witaminy D, hormonów i błon komórkowych. Regularne jedzenie pestek dyni zapobiega miażdżycy. Świeże pestki dyni od zarania wykorzystywano w medycynie ludowej. Dzięki nim pozbywano się owsików i innych pasożytów (w pestkach zawarta jest dobroczynna kukurbitacyna). Wyciśnięty z pestek olej wpływa pozytywnie na układ sercowo-naczyniowy i pracę wątroby. Właściwości pestek dyni są nieocenione w leczeniu chorób układu krążenia oraz podwyższeniu odporności organizmu.

Podsumowując dynia zapobiega oraz pomaga walczyć z:

– zaparciami
– nadciśnieniem tętniczym
– chorobami serca
– chorobami nerek
– zaburzeniami pracy wątroby

Poza tym:

– pomaga zachować równowagę kwasowo – zasadową
– reguluje gospodarkę wodno-elektrolitową
– dba o wzrok
– poprawia stan włosów, skóry i paznokci
– zmniejsza ryzyko osteoporozy

Właściwości dyni jest co nie miara, dlatego oprócz przyozdabiania nią domu w Halloween powinniśmy korzystać z jej dobrodziejstw w okresie jesiennym i jak najwięcej spożywać tego warzywa. Godne uwagi są wszelkie dania z dyni na bazie mleka kokosowego np. kremy czy curry, a nadto dynia pieczona solo, gdyż posiada delikatny, słodkawy smak, idealny dla wysublimowanych podniebień.

167382