Wielu z Was na pytanie, którą kapustę, kiszoną czy kwaszoną wybrać, odpowiedziałoby : „oczywiście, że kiszoną! Kiszona jest tradycyjnie, długo kiszona, a kwaszona zalana octem”. Otóż, wbrew wszelkim przekonaniom ta forma nie do końca jest poprawna. Różnice między kapustą kiszoną a kwaszoną wynikają tylko z woli producentów kapusty i z dodatków jakie zostaną użyte do jej produkcji. Zarówno w literaturze fachowej, jak i w polskich dokumentach prawnych (np. na stronach Ministerstwa Rolnictwa czy Polskich Normach) jako prawidłowe dla określenia naturalnego procesu utrwalania warzyw z udziałem bakterii kwasu mlekowego, stosowane jest określenie „kwaszenie” a nie „kiszenie”. Produkty w ten sposób otrzymane to kwaszonki. Nie wiedzieć dlaczego produkty „kiszone” uważane są za produkty wyższej jakości i właśnie w języku potocznym taka nazwa funkcjonuje. Nie powinno się zatem stosować takiego podziału, a dodatkowo zalecam używanie jako prawidłowej formy „kapusta kwaszona”. To samo tyczy się ogórków.

Jak wygląda proces kwaszenia?

Wiórki kapusty zasypywane są solą i ewentualnie innymi przyprawami smakowymi. Następnie produkt jest ubijany i przykrywany tak, aby zahamować dostęp tlenu, co powoduje wyciek soku i namnażanie się bakterii kwasu mlekowego. Kapusta jest kwaszona 2 tygodnie w temperaturze 15-20 stopni. Kwaszone produkty należy przechowywać w niskiej temperaturze bez dostępu tlenu, tak aby nie wytworzyły się bakterie gnilne.

Wybierając kapustę należy przede wszystkim kierować się jej składem. Należy uważać na wszelkie dodatki typu sorbinian potasu i inne konserwanty. Nadto nie powinniśmy kupować kapusty, która w składzie zawiera ocet – to nie jest prawdziwy kwaszony produkt. Zatem szukając kapusty nie kierujmy się nazwą jaką użył producent lecz tylko i wyłącznie składem produktu. Również nie ma znaczenia czy kapusta jest z pudełka, woreczka, czy z beczki. Producenci często chcąc oszukać konsumenta przekładają kapustę do beczek, aby nadać jej tradycyjny charakter.

Jakie właściwości ma kapusta kwaszona?

Jak najbardziej polecam częste zajadanie się tym produktem, gdyż jest skarbnicą witaminy C, co wzmacnia nasz organizm w okresie jesienno -zimowym. Nadto kapusta bogata jest w witamy typu B, co niweluje szkodliwe działanie alkoholu, witaminę E, P, beta-karoten,a  także sole mineralne tj. magnez, żelazo, potas, wapń oraz siarkę pozytywnie wpływającą na skórę, włosy i paznokcie.

Nadto starożytni rzymscy lekarze leczyli kapustą choroby płuc, stawów, wątroby, choroby wrzodowe żołądka i dwunastnicy, obstrukcje, a także bezsenność. Kapusta potrafi regulować temperaturę ciała, a jej sok łagodzi kaszel, działa leczniczo na wątrobę, śledzionę, reumatyzm i miażdżyce. Badania naukowe potwierdzają, że kiszona kapusta sprzyja profilaktyce i zwalczaniu chorób nowotworowych. Badania dowiodły, że jedzenie przynajmniej raz w tygodniu kapusty (najlepiej w postaci surowej) znacznie obniża ryzyko zachorowania na raka żołądka, dwunastnicy czy jelita grubego.

Kuracja sokiem z kiszonej/kwaszonej kapusty doskonale oczyszcza organizm. W tym celu należy pić pół szklanki soku trzy razy dziennie. Rano dobrze jest wypić sok na czczo, a wieczorem pół godziny po kolacji.

Czy kapusta kiszona wspomaga odchudzanie?

Kapusta kiszona/kwaszona to dobry produkt dla osób odchudzających się, ze względu na niską wartość energetyczną (100 g kapusty dostarcza jedynie 16 kcal), dużą ilość błonnika i dość szybkie zapewnienie uczucia sytości. Zatem jedzmy ją i cieszmy się zdrowiem!

noscale_6843_1405941410