Trawa pszeniczna pozyskiwana jest z pędów pszenicy (Triticum aestivum Linn). Jej niezwykłe właściwości zdrowotne odkryto dzięki badaniom przeprowadzonym na kurach. Zwierzęta karmione paszą z dużą ilością trawy pszenicznej były zdrowsze i bardziej produkktywne. W związku z tym zdecydowano o przeprowadzeniu badań na innych gatunkach zwierząt. Wnioski były podobne. Na porzeby badań i przemysłu spożywczego powstał sok z trawy pszenicznej, z którego otrzymywany jest proszek. Aktualnie produkt można dostać także w postaci tabletek.

Wartości odżywcze trawy pszenicznej wykazują, iż jest ona dobrym źródłem składników mineralnych: potasu, magnezu, fosforu, wapnia, witamin C, E oraz z grupy B, nadto betakarotenu. Istotna jest także obecność enzymów mających działanie eliminacyjne wolnych rodników tlenowych, a więc trawa pszeniczna jest również świetnym przeciwutleniaczem. W swoim składzie zawiera nadto szereg aminokwasów, w tym egzogennych oraz znaczną, bo aż 70 % ilość chlorofilu.

Do tej pory przeprowadzono badania z użyciem trawy pszenicznej w chorobach przewlekłych tj. choroba wrzodowa żołądka, wrzodziejące zapalenie jelita grubego, nowotwory, reumatoidalne zapalenie stawów. U pacjentek z nowotworem piersi, którym codziennie podczas chemioterapii podawano określone dawki soku z trawy pszenicznej stwierdzono poprawę samopoczucia podczas leczenia oraz zmniejszenie skutków ubocznych. W innym badaniu u osób chorych na nowotwory złośliwe zaobserwowano poprawę jakości życia i parametrów biochemicznych. Wpływ trawy pszenicznej na zdrowie badano również u chorych na wrzodziejące zapalenie jelita grubego, co poskutkowało zmniejszeniem ogólnego wskaźnika aktywności choroby przy braku skutków ubocznych.

Trawa pszeniczna dzięki swoim właściwościom może okazać się preparatem wspomagającym leczenie wielu chorób lub zapobiegającym ich wystąpieniu. Konieczne jest jednak potwierdzenie korzystnych efektów zdrowotnych i przeprowadzenie dodatkowych badań z udziałem większych populacji ludzi.