Na własnej skórze przekonałam się, że wielkość talerza, na który nakładam posiłek ma niebagatelne znaczenie. Biorąc mały talerz zdecydowanie nałożysz na niego mniej jedzenia. Dlaczego tak jest? Ponieważ „jadamy” także oczami, a w tym przypadku widzimy, że talerz jest pełny po brzegi. Nakładając posiłek na duży talerz, spora jego część jest pusta, widząc to, dociera informacja do naszego mózgu : ” eee, co tak mało?”, w efekcie dorzucamy jeszcze jedną łyżkę ziemniaków, a  może nawet kolejną, widząc pusty brzeg talerza z drugiej strony. Teorię tę potwierdził w 1865 roku Franz Delboeuf, który zauważył, że 2 identyczne koła są postrzegane przez ludzkie oko jako różne, w  momencie kiedy otoczone są okręgami o różnych wielkościach. Koło otoczone mniejszym okręgiem wydaje się znacznie większe.  Oczywiście jest to złudzenie optyczne. Używanie małych talerzy czy miseczek jest wyśmienitym sposobem na ograniczenie zjadanych porcji, ale większa zastawa również może pomóc w niektórych przypadkach. Mam tutaj na myśli niejadków, ludzi schorowanych lub starszych z zanikiem apetytu. Dziecko, które zobaczy, że jego talerz w większości jest pusty, nie będzie krzyczało, że dostało za dużo jedzenia, lecz zje swój posiłek ze smakiem.

Na ilość zjadanego jedzenia nie wpływa tylko wielkość zastawy, ale również jej kolor. Jeśli pragniemy schudnąć, powinniśmy nakładać posiłki na talerze kontrastujące z nimi. Udowodniono, że zjemy wówczas 20% mniej. Istotny jest także kontrast między zastawą stołową a kolorem blatu lub obrusa. Postawienie talerza na stole o podobnym kolorze spowoduje zmniejszenie wielkości spożytej porcji nawet o 10%.

Prawdą jest, że rządzi nami potrzeba posiadania. Dobrym tego przykładem jest wybór restauracji, które czasami odwiedzamy. Często kieruje nami ilość, a  nie jakość jedzenia. Stwierdzamy ” tutaj mało dają, idziemy gdzie indziej”. Pytanie czy „gdzie indziej” dostaniesz równie smaczne i apetycznie wyglądające jedzenie. Faktem jest, że bardziej najesz się daniem XXL, ale czy będziesz czuł się lepiej po tym posiłku? Nie sądzę. Może na chwilę z uwagi na nagły strzał energii po jedzeniu poczujesz szczęście, ale będzie ono bardzo krótkotrwałe, gdyż jego miejsce zapełni niezadowolenie z siebie, wzdęty i ciężki brzuch, a w efekcie zły humor.

Moje rady:

aby schudnąć: jadaj posiłki na małych talerzach, które kontrastują z jedzeniem

aby nakłonić dzieci do spożycia większej ilości zielonych warzyw: wybieraj zielone talerze

aby przytyć: używaj większych talerzy o podobnym kolorze nakładanego na nie jedzenia

niejadek